Komplet guide til valg af ladestander

I vores komplette guide til valg af ladestander svarer vi på de spørgsmål, som vi modtaget.

Markedet er udvikling, og det er vigtigt, at du drager dine egne konklusioner ud fra dit behov, og den ladeløsning du har brug for.

Skal jeg eje eller leje en ladeboks?

Ved eje er ladeboksen og el-installationen din, og du har dermed fuld fleksibilitet. Ved leje er ladeboksen ladeoperatørens, og du skal som regel betale et meget højt nedtagningsgebyr ved aftaleophør, og du skal købe en ny ladeboks efterfølgende. Det kan skabe en stærk binding i aftalen og reducerer din fleksibilitet ved at være bundet til én ladeoperatør i en samlet el- og lejeaftale.

Skal jeg have en 22 kW ladeboks?

Nej, det behøver du ikke. Langt de fleste el-biler kan kun lade op til 11 kW (16A) hjemme. Samtidig skal du have 50A tilrådighed i din husstand for at kunne oplade med 22 kW (32A). De fleste husstande har kun 25-35A til rådighed. 

Hvis du ønsker at opgradere din installation til 22 kW, så er det en bekostelig affære, da du skal opgradere antallet af ampere. Du skal regne med en udgift på 22.500-37.500 kr. (~1.500 kr./A) til el-selskabet. Du kan ikke være sikker på, at din el-installation kan klare det, og det er ikke sikkert, at el-selskabet kan levere antallet af ampere til dig.

Det er en bedre og billigere investering at købe en Easee Equalizer eller Zaptec Sense til at balancere strømmen.

Fastprisabonnement, kan det betale sig?

For de langt fleste kan det ikke betale sig. Fastprisabonnementer indeholder som regel installation af ladeboks samt et fast abonnement pr. måned med en højere tilbagebetaling pr. kWh samt opladning ude (typisk +30.000 km/år). Denne type abonnement er godt, hvis du lader rigtig meget ude eller har et meget stort kørselsbehov. Du ejer normalt ikke ladeboksen, og du skal normalt betale et højt nedtagningsgebyr ved ophør, som normalt er 2.500-4.500 kr.

Vær særligt opmærksom på at tilbagebetalingsprisen på strømmen ikke altid dækker din reelle strømpris, som du betaler, så du skal lægge denne udgift oveni fastprisabonnementet. F.eks. dækker nogle operatører kun et gennemsnit af el-prisen om natten.

Der kan også være en begrænsning på antal kWh pr. måned, og du skal muligvis også betale ekstra, hvis du skal supercharge (+50 kW).

Du betaler et højt abonnement uanset antal km. du kører, og f.eks. nyt job, ferie eller hjemmearbejde kan ændre kørselsmønsteret, og det kan stor betydning løsningens værdi for dig. 

Nogle fastprisabonnementer inkl. installation bliver solgt, som en del af bilens pris. Selvom det kan lyde attraktivt, så kan det være en mindre god forretning på sigt for dig pga. binding og koncept.

Check også hvad det koster at have to biler på én ladeboks. Ofte kræver det et fuldt ekstra abonnement. Bindingsperioder og energitillæg skal du også være opmærksom på. Abonnementer med energitillæg kan vise sig uforholdsmæssige dyre, og det kan være vanskeligt at komme ud aftale, hvis den samtidig er på leje. Der er tidligere set energitillæg, som var på niveau med abonnementet.

Konkurrencestyrelsen har i juni 2023 udtalt sig kritisk overfor fastprisabonnementer.

Ladeløsning med el-aftale

Køber du en ladeløsning inkl. el-aftale, så vil el-aftalen normalt også omfatte resten af husets forbrug. Du skal regne på, om dette er en god forretning for dig. Vær særlig opmærksom på abonnementer, og hvad du betaler i dag. Det kan være vanskeligt at gennemskue, og aftalen om ladeløsningen kan skabe en binding, som kan være uhensigtsmæssig.

Hvad med opladning ude?

Lang rækkevidde og relativ korte afstande i Danmark gør det mest attraktivt at have sin egen ladeboks, da du får den bedste pris pr. kWh hjemme.  75% af danskerne har meget begrænset behov for at lade op ude viser en undersøgelse fra DTU. Den gennemsnitlige bil kører 46 km. om dagen – jo tættere du bor på storbyer jo færre km. køres typisk. Det betyder, at bilens batteri uden problemer kan klare dagligdagen med opladning hjemme. Nogle betaler for dyrt fastprisabonnement inkl. offentlig ladning, selvom de kun sjældent har behov, og det kan være billigere at betale efter forbrug.

Adgang til offentlig opladning kan i øvrigt tilkøbes frit af alle. Selvom du er abonnementskunde hos en ladeoperatør, så har du ikke prioriteret adgang til operatørens ladestandere. Udbredelsen af ladestandere kan være en udfordring, da der er geografiske områder, hvor en operatør er bedre dækkende end andre og ved at binde dig til én enkelt ladeoperatør, kan du opleve ikke at kunne lade på dit abonnement og er nødt til at tilkøbe strøm hos en anden ladeoperatør. Ydermere kan tilgængeligheden være reduceret af parkeringsregler og taxa'er.

Hvorfor er en ladeboks den rette løsning?

En ladeboks er special designet til at oplade el- og hybridbiler, og det er derfor, at både FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en ladeboks til langvarig høj belastning. Opladning af en elbil foregår med stærkstrøm, og det kan have store konsekvenser (brand, nedsmeltning af kabler etc.), hvis man ikke har en ordentlig ladeløsning. En ladeboks øger også din boligs salgsværdi.

Opladning via rødt CEE stik kræver, at både CEE stik og el-installationskablet er dimensioneret til el-bilsopladning. Denne løsning anbefales ikke, da den også åbne muligheden for strømtyveri. Der må ikke udbetales refusion af el-afgift, hvis ladeboksen er opkoblet via rødt CEE stik.

Jeg har en hybridbil, hvorfor skal jeg have en ladeboks?

Den sikreste og fremtidssikret løsning er en ladeboks. Med en ladeboks får du:

  • Sikker opladning (din el-installation er opsat korrekt efter Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger, og den er fremtidssikret)
  • Den er nem at bruge i hverdagen, og du øger din boligs værdi. Du betaler kun for det du bruger.
  • Du kan få refusion af elafgift
  • Du kan spare penge ved at lade smart (ladeboksen kan f.eks. sættes til at lade automatisk om natten, hvor el-prisen oftest er lavere, så du tjener mest)
  • Hurtigere opladning - Typisk kan en hybrid-bil lade med op til 3,7 kWh. Med et nødkabel med 6A / 1,4 kWh (anbefales ikke pga. risiko for brand og skade på din el-installation)
  • Opladning med 3,6 kW tager 3-5 timer at lade en hybrid bil fra 0-100% afhængig af batteristørrelse.

Hvorfor lader jeg ikke bare min elbil i stikkontakten ("mormor-ladning")?

FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en separat godkendt installation med ladeboks til langvarig og høj belastning ved opladning, da der drejer sig som stærk-strøm. En almindelig stikkontakt ikke er designet til længerevarende høj belastning, og der er risiko for brand og nedsmeltning. Det er kun til nødladning, og opladningen er meget langsomt (~2-5 km/timen ved maks. 6A). FDM har bl.a. skrevet om dette i denne artikel

Du skal checke din dækning hos dit forsikringsselskab, hvis du vælger at oplade din bil permanent med en nødlader.

Hvordan fungerer løsningen?

Hos HomeCharge ejer du el-installationen og ladeboks, og vi leverer support og serviceaftale på ladeboksen og sikre dig samtidig refusion fra Skat for dit forbrug gennem ladeboksen. Du betaler et éngangsbeløb for en ladeboks inkl. app og sikker standard installation, udført af DKTV. Du kan tilvælge et månedligt serviceabonnement for support og service med refusionshåndtering. For at få refusion så kan du godt eje boksen, men du skal betale fuld afgift for din strøm og have en serviceaftale på din ladeboks med en ladeoperatør. Du kan styre ladeboksen med den medfølgende app.

Ladekabel - skal det være aftageligt eller fastmonteret?

Vores ladeboks understøtter begge dele. Du kan låse det permanent fast eller tage med, som du har behov for det. Vi har valgt at give dig fleksibiliteten, så du kan vælge præcis den længde kabel, som du har behov for, og du ikke skal have en elektriker ud, når ladekablet på et tidspunkt skal skiftes efter udsættelse for brug samt vind og vejr.

Kan jeg nøjes med en standard installation?

Ja, langt de fleste kunder har kun behov for standard installation. Hvis du har behov for større eller mindre skræddersyet løsning, så kan vores installatør også hjælpe dig med dette. Standard installationen er dimensioneret til 11 kW opladning. Hvis du ønsker 22 kW opladning nu eller senere, så har du to valg. Enten kan du opgradere dit kabel mellem el-tavle og ladeboks, eller du kan aftale en fuld 22 kW installation med installatøren mod en merpris. Vi anbefaler, at du alene forbereder kablet til 22 kW.

Kan jeg få refusion, selvom jeg ejer ladeboksen?

Ja, det kan du. I en afgørelse fra Skat (SKM2020.12.SR) er det fastslået, at det ejendomsretlige ejerforhold til ladeboksen ikke er afgørende for muligheden for refusion af elafgift i forbindelse med opladning af elbiler. Det afgørende er derimod, at ladeboksen drives for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko, og at virksomheden opfylder kravet om at være involveret i driften af ladeboksen. Det vil sige, at du skal have en abonnementsaftale inkl. service og support for at kunne modtage refusion.

Har jeg brug for service- og support aftale, hvis jeg ikke kan få refusion af el-afgift?

Vi anbefaler, at du tegner en service- og supportaftale. De fleste kan ikke undvære deres el-bil i en længere periode, da hverdagen så ikke hænger sammen.

En aftale giver dig tryghed i hverdagen, at der altid er nogen, som kan hjælpe én. Samtidig sikrer dig mod eventuelle ekstra regninger til elektriker, hvis nu ladeboksen skal nedtages og indsendes ifm. reklamationssag.

Hvor hurtigt lader man op?

Har du en hybridbil, der kan lade med 3,7 kW svarer det til ca. 20 km/t. De fleste elbiler lader med 11 kW, hvilket svarer ca. til 56-65 km/t. Hvis du har 22 kW, så er det dobbelt så meget.  22 kW anbefales, hvis man har to biler, eller man har behov for ekstra hurtig opladning. Det er dog altid din bils evne til at kunne lade, der bestemmer ladehastigheden. Ikke alle elbiler kan lade med 11 kW.

Skal jeg selv opdatere softwaren i ladeboksen?

Nej, det sker helt automatisk. Der tilføjes løbende nye funktioner til ladeboksen.

Skal jeg have trådløst netværk (WiFi), hvor ladeboksen opsættes?

Nej, vores ladebokse er altid online med indbygget 4G modem og eSIM kort inkluderet i produktets levetid til f.eks. automatisk aflæsning, opdateringer og adgang via app. Online adgang via 4G forudsætter, at der er nok dækning på installationsadressen. Hvis der ikke er dækning, så skal du sikre, at der er nok wifi-dækning til ladeboksen.