Guide til opladning af el-biler

Indhold, der kan skjules

Hvorfor skal man kun oplade til 80%?

For at sikre maksimal levetid og effektivitet for dit el-bils batteri, er det essentielt at følge bedste praksis for opladning, som kan opnås gennem kvalitetsudstyr såsom ladebokse og ladestandere fra førende producenter. Det er stærkt anbefalet at holde opladningen inden for 80% af batteriets fulde kapacitet, da dette kan reducere stress og forlænge batteriets sundhed. Dette er især relevant, når du anvender en ladeboks hjemme eller en ladestander offentligt, hvor det kan være fristende at oplade til fuld kapacitet.

Effektiviteten ved de sidste 20% af opladningen falder, idet batteriet nærmer sig fuld kapacitet, hvilket gør det mindre energieffektivt at stræbe efter de sidste procenter. Ved at vælge en smart ladeboks eller en effektiv ladestander, kan du indstille opladningsgrænser og sikre, at dit batteri holdes inden for det anbefalede opladningsniveau, hvilket forlænger dets levetid.

Hvad kræver det at oplade en el-bil?

Opladning via stikkontakt

Ved brug af et mode-2 opladningskabel, er det muligt at tilslutte din elbil direkte til en standard stikkontakt i hjemmet. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at en almindelig husholdningsstikkontakt typisk ikke er designet til kontinuerlig høj belastning. For at undgå overbelastning, anbefales det ikke at overstige en belastning på 6 A i længere perioder, når du oplader din elbil via en standard stikkontakt.


Specialdesignet opladningsstikkontakt

For længerevarende opladning, der overstiger to timer, bør du overveje installation af en dedikeret opladningsstikkontakt designet til høj belastning. Dette kræver også installation af en dedikeret sikringsgruppe i din eltavle, der kan håndtere den ekstra belastning fra elbilens opladning. Denne sikringsgruppe bør være udstyret med en RCD (fejlstrømsafbryder) for at sikre maksimal sikkerhed.


Intet brug af forlængerledninger

Når du oplader din elbil, er det vigtigt at sikre, at opladningskablet kan nå direkte fra bilen til opladningspunktet uden brug af forlængerledninger. Brug af forlængerledninger er ikke tilladt.


Autoriseret Elinstallatør er nødvendig

Skal der foretages ændringer i din elinstallation, som for eksempel installation af en dedikeret opladningsstikkontakt eller tilføjelse af en ekstra sikringsgruppe, er det afgørende at arbejdet udføres af en autoriseret elinstallatør. Dette sikrer, at installationen overholder gældende sikkerhedsstandarder og -krav. Det er ikke lovligt at foretage sådanne installationer selv uden den nødvendige autorisation.

Hvad kan man oplade med hjemme?

Opladning via stikkontakt

Ved brug af et mode-2 opladningskabel, er det muligt at tilslutte din elbil direkte til en standard stikkontakt i hjemmet. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at en almindelig husholdningsstikkontakt typisk ikke er designet til kontinuerlig høj belastning. For at undgå overbelastning, anbefales det ikke at overstige en belastning på 6 A i længere perioder, når du oplader din elbil via en standard stikkontakt.

Specialdesignet opladningsstikkontakt

For længerevarende opladning, der overstiger to timer, bør du overveje installation af en dedikeret opladningsstikkontakt designet til høj belastning. Dette kræver også installation af en dedikeret sikringsgruppe i din eltavle, der kan håndtere den ekstra belastning fra elbilens opladning. Denne sikringsgruppe bør være udstyret med en RCD (fejlstrømsafbryder) for at sikre maksimal sikkerhed.

Intet brug af forlængerledninger

Når du oplader din elbil, er det vigtigt at sikre, at opladningskablet kan nå direkte fra bilen til opladningspunktet uden brug af forlængerledninger. Brug af forlængerledninger er ikke tilladt.

Autoriseret Elinstallatør er nødvendig

Skal der foretages ændringer i din elinstallation, som for eksempel installation af en dedikeret opladningsstikkontakt eller tilføjelse af en ekstra sikringsgruppe, er det afgørende at arbejdet udføres af en autoriseret elinstallatør. Dette sikrer, at installationen overholder gældende sikkerhedsstandarder og -krav. Det er ikke lovligt at foretage sådanne installationer selv uden den nødvendige autorisation.

Opladning af el-bil hjemme

Størstedelen af elbil-ejerne oplader deres elbil derhjemme. Opladning derhjemme har nogle klare fordele

  • Det er billigst, og der er altid plads i carporten
  • Du kan lade om natten, når du ikke bruger bilen
  • Bilen er klar med "fuld" tank om morgenen.

Hvor mange kWh på en opladning?

Når du oplader din elbil hjemme, kan ladebokse typisk levere 11 kW. Dette betyder, at for hver time du oplader, tilføjer du omkring 60 km til bilens rækkevidde. Er dit batteri på 44 kWh, så vil det tage ~4 timer at oplade fra 0 til 100%.

Det tager 5-8 timer for de fleste el-biler at oplade fra 0-100%. El-biler med stort batter er fra 10-12 timer. Husk dog, at hvis du lader hver dag, og du kører ca. 50 km. dag, så kræves der kun 1 times opladning.

Husk at langt de fleste husstande kun kan levere 11 kW opladning, og din el-bil normalt kun kan oplade med 11 kW. Ekstra bestilling af 22 kW ladeboks samt 22 kW installation er normalt unødvendigt.

Hvor langt kan en el-bil køre på en opladning?

Elbilens rækkevidde kan variere – det afhænger af batteriets størrelse, bilens vægt, teknologi og din kørestil. En generel regel siger, at en elbil kan køre omkring 5 til 6 km/kWh – det er som at bruge en lille mængde strøm til en god strækning!

Typisk kan en fuldt opladet elbil køre fra 100 til 500 km. Har din bil 50 kWh, så vil du kunne køre 250 km ved 5 km/kWh, men du bør oplade batteriet, når det når 20%, så det vil sige, at du reelt set har ~200 km til rådighed.

Det ændrer sig dog med:

  • Vejr: Koldere temperaturer kan reducere rækkevidden
  • Batteriets ladetilstand: Mere strøm betyder længere ture
  • Din kørestil: Hurtig kørsel på motorvejen bruger mere strøm
  • Brug af bilens ekstra udstyr: Ting som varme og aircondition bruger ekstra energi

Terminologi - hvad betyder kWH, ampere (A)?

Hvad er kWh? Din elbils energitank

Når vi snakker om at oplade elektriske biler med ladestander / ladeboks, er kilowatt-time (kWh) lidt som bilens "energitank". Jo flere kWh, jo mere energi kan bilens batteri gemme. Det er lidt som at have en større benzintank – det betyder, at du kan køre længere, før du skal "tanke" igen. Hvis din bil for eksempel har et batteri på 60 kWh, kan det holde bilen kørende med strøm i en time, hvis den bruger 60 kilowatt i timen. Det er som at sige, at din bil kan køre en bestemt afstand, før den løber tør for strøm.

Antallet af kWh i bilens batteri er rigtig vigtigt, både for dem, der laver bilerne, og for os, der kører i dem. Det fortæller nemlig noget om, hvor langt bilen kan køre på en opladning. En bil med et mindre batteri på 40 kWh vil typisk ikke kunne køre lige så langt som en bil med et større batteri på 75 kWh, hvis alt andet er ens.

Hvad er Ampere? Den elektriske styrke

Ampere (A) beskriver, hvor hurtigt elektricitet flyder. Tænk på det som vandstrømmen i en slange – jo flere ampere, jo kraftigere er strømmen. I elektriske biler angiver ampere, hvor kraftig en strøm der bruges til at oplade bilen eller til at drive den.

Disse generelle anbefalinger gælder for de fleste el-biler, er det vigtigt at tage højde for eventuelle specifikke anbefalinger fra bilfabrikanten. Nogle nyere modeller og batteriteknologier kan have forskellige optimeringsstrategier, eller er designet til at modstå hyppig hurtigladning bedre.

Det er derfor klogt at konsultere og følge bilproducentens vejledning for at sikre, at man handler i overensstemmelse med de bedste praksisser for netop din el-bil. Ved at følge disse retningslinjer kan el-bilejere bidrage til en mere bæredygtig og økonomisk brug af deres køretøjer, samtidig med at de maksimerer batteriets levetid og ydeevne.